Najdi správný kód

Minulý čtvrtek bylo venku opravdu krásně. Představa trávení času uvnitř domu nepřicházela v úvahu. Domluvili jsme se s kamarádkou, že příjemné slunečné odpoledne strávíme s ní a jejími dětmi u nich na zahradě. Kluci staví fakt prima dřevěný bunkr a na zahradě je trampolína, písek i houpačka pro prťata.

I přesto mě nápad na hru (pro strýčka příhodu)

přišel na mysl...

 

 

Než jsme se vydali na cestu, nachystala jsem si jednoduše – 3 kelímky, 6 papírů, izolepu, nůžky, tiskátka, fixy a malou sladkost.

 

Cílem bude něco vyhledat a pak zapojit logické myšlení. Toť vše. Když budou šikovní, tak za 20 minut ve třech dětech není co řešit.

 

O co jde?

Dětem ukážu 3 uzavřené kelímky s dopisem v každém z nich. Pouze však jeden dopis je ten, na kterém bude uvedeno, kde se ukrývá malá cukrovinka, na kterou se jistě všichni těší 🙂 .

Jak zjistit, který kelímek otevřít a získat tak správný dopis?

Na každém kelímku bude nalepen jeden šestimístný kód. Stačí tedy nějakým způsobem zjistit, který z uvedených kódů je správný… K tomu nám poslouží dvě čtvercové sítě. Na jedné budou obrázky, ze kterých se skládají kódy, na druhé budou čísla ukazující pořadí správných obrázků. Pak stačí přijít na souvislost těchto dvou sítí. Aby to děti měly ještě zábavnější, budou muset nejprve tyhle čtvercové sítě poskládat. Každou síť rozstřihnu na 10 různotvarých částí. Lístečky pak poschovávám.

 

Tak nějak ve zkratce a nyní podrobněji 🙂

1) Nachystala jsem si dva stejné papíry, na kterých jsem vytvořila čtvercovou síť 10x10 políček. Jeden čtvereček o velikosti 2x2 cm. Do každého čtverečku jsem vtiskla některé z razítek či napsala jedno z čísel od jedné do pěti (měla jsem málo razítek, tak jsem si pomohla číslicemi). Po té jsem do druhé (prázdné) čtvercové sítě do libovolných šesti polí vepsala čísla od 1 do 6. Ty nám znázorňovaly, které znaky z kterých polí použít pro hledaný kód. Každou síť jsem rozstřihla na 10 libovolných částí. (Vzniklo tedy 20 lístečků.) Tyhle lístečky pak poschovávám různě po zahradě a děti je budou hledat.

2) Vytvořila jsem 3 kódy. Stačilo natisknout vedle sebe 6 razítek či čísel. Pozor však, aby jeden byl ten pravý. A který byl tedy správný kód? To nám prozradila čísla z druhé čtvercové sítě. Např. v třetím sloupci a v prvním řádku jsem měla napsané číslo jedna, což znázorňovalo, že na čtvercové síti s razítky na stejném místě najdou děti první znak hledaného kódu. Pak následovalo číslo 2 a druhý znak kódu, atd. dokud nevznikl hledaný šestimístný kód.

3) Napsala jsem krátký dopis s pochvalou, že správně vyluštili kód, a s místem, kde se skrývá odměna. Na další dva papírky jsem napsala, že kód vyluštili špatně a ať to zkusí znovu.

4) Do každého ze tří kelímků jsem vložila jeden z dopisů, nahoře zakryla kusem papíru a přelepila izolepou. Potom jsem na kelímky přilepila kódy. (Pozor! – Správný kód na kelímek s pochvalným dopisem a místem, kde hledat odměnu.)

 

Tak, vše jsem měla připravené. Počkali jsme s Danym na Amálku až se vzbudí a vyrazili.

 

U kamarádky bylo parádně. Kafíčko a muffiny, které jsme si dali na slunečné zahradě, byly super. Mňam – ještě teď se mi sbíhají sliny. Díky Leni 🙂 . Sice lítání za prťatama nás neminulo, ale sluníčko nás pěkně hřálo a nálada se prostě nedala pokazit. Po nějaké chvíli došlo i na zmiňovanou hru. Dětem jsem ukázala tři kelímky s kódy a vysvětlila, že v jednom z nich je pro ně důležitý dopis. Řekla jsem jim, že k vybrání správného kódu na kelímcích jim pomůžou lístečky poschovávané kolem domu. Děti lítaly a hledaly a hledaly, až opravdu nalezly 20 lístečků. Nechala jsem je přemýšlet, co by se s tím tak dalo dělat, ale trošku jsem také napověděla, že jde vlastně o 2 papíry. Samy pochopily, že z lístečků mají něco složit.

 

Po složení čtvercových sítí následovalo dlouhé přemýšlení.

 

 

Párkrát se přišly zeptat, zda jim trošku neporadím. Dlouho jsem je nechala přemýšlet a pak opravdu napověděla. Pak už je to trklo a správný kód vyluštily. Na dobrotce, kterou našly, jsme si pak všichni smlsli.

Pokud Vás tento článek inspiroval k tomu, vytvořit Vašim dětem něco podobného, neváhejte a podělte se s námi o Váš zážitek nebo spíše o zážitek Vašich dětí. 

A pokud se Vám nechtějí vytvářet čtvercové sítě, kódy a dopisy, připravila jsem je pro Vás ke stažení ZDE. Jde o naskenované čtvercové sítě a kódy s tiskátky jednoduchých tvarů + čísla do pěti. Kratičké dopisy jsou psané na počítači. Pár tipu pro Vás na závěr a je to.

Mějte pěkný den

 


Mé jméno je Mgr. Petra Janotová. Ráda dětem chystám hry a zajímavé úkoly. Baví mě dělat dětem radost a přitom je něčemu dobrému naučit. Proč si nechávat své výtvory jen pro sebe a pro děti v mém okolí? Rozhodla jsem se sepisovat návody her také pro vás. Pokud budete potřebovat ke hře radu, napište mi na petra@abydetimelyradost.cz Ráda vám poradím. Vždyť mě to baví.

Budu vděčná za vaše reakce, připomínky a sdělení, co jste při realizaci hry prožili. Ráda se inspiruji a vylepším tak další chystané publikace.

Doposud sepsané hry: Co podniknout s dětmi? Kramlíkové (Kolíčkové) odpoledne, Krátká procházka s tajemstvím, Kdo hledá, najde! Aneb uvaříme pudink, Hra pro Sabinku, Chci si dát v klidu kávu! Děti, běžte si hrát!, Vánoční dárek, Princezny a rytíři

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *